Kategorier

måndag 25 februari 2013

Proteinbröd

Här kommer receptet på proteinbrödet som jag bakade förra veckan och som jag även håller på att baka mer av i skrivande stund. Detta recept ger 4 frallor.


                                                       2,5 dl havregryn malt till ett mjöl (i matberedare)         
0,5 dl hela havregryn
1,5 dl naturellt proteinpulver
250g lättkesella
1 tsk malda brödkryddor
1 msk hela linfrön
1,25 tsk bakpulver
1 krm bikarbonat
1/4 tsk salt
solroskärnor eller typ sesamfrön på toppen
 
 
Blanda alla torra ingredienser. Förra gången körde jag på ren havregryn vilket gjorde dem glutenfria. Denna gång använde jag fiberhavregryn. Jag använder detta proteinpulver när ja bakar.
 Tillsätt kesellan och rör till en lös deg. gör fyra bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 10-12 minuter i 180 grader. Jag höjde tempen i slutet för att de skulle få extra färg. Förra gången ja gjorde dem hade jag i valnötter men denna gång hade jag i extra solroskärnor. Man kan ju även tillsätta russin, torkad frukt etc om man vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar