Kategorier

tisdag 23 april 2013

Mat under diet

Hej fina vänner!

Nu har jag faktiskt tid och en enorm lust att skriva ett lite längre inlägg. Jag tänkte att det skulle få handla om kost och då framförallt relaterat till den diet som jag kör just nu.

Som säkert många vet är kosten det viktigaste när det gäller att "komma i form". Man kan träna galet mycket och ändå inte få bra resultat om man inte äter "rätt" utifrån vad man vill uppnå. Det är inte bara antalet kcal/dag som räknas utan såklart spelar det roll vad energin kommer ifrån och när den intas. Jag vet att det är många där ute som gillar periodisk fasta men detta är inget för mig. Jag mår bra av att äta ofta och ren mat. Detta är precis vad jag gör under denna diet. 7 gånger/dag äter jag men det är väldigt viktigt vad dessa mål består av och det ska vara 2-3,5 h mellan alla mål. Jag tycker även om att ha en dag i veckan när man får äta precis vad man vill. Med detta menar ja inte att ja tycker att man ska svulla dessa dagar, det förlorar man så mycket på, men att man kan äta sådant som man längtar efter under veckorna.

Nu längtar jag faktiskt inte efter speciellt mycket under veckorna. Visst kan ja längta efter en bit choklad till kaffet eller några lösviktsgodisar men jag går nästan aldrig hungrig under dagen vilket gör att mitt blodsocker håller sig stabilt och ja inte har speciellt mycket sug.

Då undrar ni säkert vad jag äter under en dag?
Jag tänker faktiskt inte avslöja exakta mängder eftersom detta är skräddarsytt efter mig och mina mål. Men jag kan väldigt gärna svara på privata mail om någon där ute vill ha lite extra hjälp med vad och hur.

Mina proteinkällor är: vit fisk, kyckling, älgfärs, aminosyror, ägg och proteinpulver.
Mina kolhydratskällor är: potatis och mängder av olika grönsaker
Mina fettkällor är: ägg, avokado, omega 3, CLA, nötter
När suget kommer efter något sött: Pepsi max, proteinpulver, tuggummi och läkerol.

För mig är det viktigt att få i sig alla dessa födoämnen även om jag dietar. Det blir bara en annorlunda fördelning av mängden av dem.

Jag avslutar detta inlägg med  ett litet recept på något gott och nyttigt:

Detta är något som jag brukar göra ibland på kvällarna. En typ av chokladkaka som är nyttig :)

1 skopa casein proteinpulver (jag har mandel choklad eller bananchoklad)
2 tsk kakao
1 äggvita
0,5 tsk bakpulver
(3 tsk kokosmjöl/mandelmjöl om man vill)
Stevia strö efter smak
ca 4 msk vatten eller mjölk
Vafri smaksättning tex mintessens, kanel, kaffe

rör ihop allt till en tjock deg som du smetar ut i en skål. Täck den med plastfolie och kör i mikron ca 40 s på full effekt. Ta ut, vänd upp och ner och servera med kesella, hallon eller vad som faller er i smaken :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar