Kategorier

söndag 28 april 2013

Summering av 3 veckor på Diet

Jag tänkte att jag skulle skriva ett litet inlägg om dietens 3 första veckor (shit vad tiden går fort). Jag tänkte att jag tar det veckovis så får vi se vad det blir :)


Inför tävlingen
Inspirerad, nytändning, sugen på att vinna, pigg i kroppen.. så skulle jag beskriva känslan inför och känslan de första dagarna. Inför dieten/tävlingen skulle även vikt och mått rapporteras (NI får veta det sen) som skulle vara till grund för bedömning i slutet av perioden som är 8 veckor.

Jag fick sedan ett kostschema och träningsdirektiv som var anpassat efter mig, mina mål, min vardag etc. Jag som är GALEN i kesella, smoothie, mjölk etc blev lite besviken att detta var big NO NO i min diet. Inga laktosprodukter och väldigt begränsade intag av laktosfria produkter (endast lite i kaffet). Men det är bara att gilla läget ;). Överlycklig att ja ändå fick en ätardag/vecka :)

Träningsdirektiven var:
-5 promenader á 45-60 min/vecka
-5 styrkepass/vecka
- två kortare intervall/löppass per vecka.


Vecka 1 Med start Måndagen den 8/4 

Träning: 4 styrkepass, inget löppass men 6 promenader
Utvärderingen av det är galet mycket jobb, skola och en sjukdom som kom smygande på mig. Jag hade kunnat träna betydligt bättre.

Kost och Resultat: följde jag dock nitiskt vilket resulterade i att jag tappade rätt mycket i vikt första veckan. Hela -1,5kg. Mycket var säkert vätska eftersom jag gick in i en diet som innehåller ganska lite kolhydrater men jag kände snabbt att kroppen tightade till lite.

Känsla: Denna vecka var inte alls jobbig kostmässigt och jag kände att ja hade bra med energi.


Vecka 2

Träning: 3 Styrkepass, 5 promenader, 2 lättare längdskidpass och en topptur. Även denna vecka tränade jag inte så mycket som jag egentligen ska. SJUKDOM var väl den främsta orsaken och den andra att vi åkte bort fredag morgon-söndag kväll denna vecka till fjällen. Skidpassen fick ersätta förlorad träning där. Mina promenader är dock heliga och dom kan man ju utföra trots sjukdom!


Kost och Resultat: Kosten följde jag bra förutom i fjällen. Det är grymt svårt när man varken har våg, någonstans att förvara mat (vi sov i tält) och inte kan äta exakt när man vill. Detta kan också vara en av orsakerna till att resultaten var bristfälliga denna vecka. -0,2kg visade vågen och känslan i kroppen var inte så mycket bättre heller.


Känsla: Denna vecka var ja faktiskt riktigt låg på energi. Hur mycket som har med sjukdomen och hur mycket som har med kosten att göra är svårt att säga. Jag tror dock mycket beror på sjukdomen.


Vecka 3 Tom idag söndag 28/4

Träning: 2 löppass, 5 styrkepass och 5 promenader. Första veckan som jag utför exakt det jag ska utföra + att promenaderna varit lite längre och styrkepassen lite bättre. Denna vecka har jag haft betydligt mer energi till att köra hårt!

Kost och Resultat: Jag har följt kostprogrammet rätt bra med undantag att jag faktiskt bytt ut lite av kosttillskotten mot ex äggvitor och andra proteinrika livsmedel. Just för att ja haft svårt att få i mig proteinpulvret ibland. Vågen och måttbanden säger inte att det hänt jättemycket med kroppen -0,4kg. Men känslan i kroppen säger något annat. Jag känner mig betydligt tightare, ser vissa muskler tydligare och känner att vissa kläder sitter lösare. Jag värderar egentligen känslan och synen framför vågen och måttbandet men jag kan ändå inte låta bli att bli lite besviken eftersom jag kört hårt och det ändå är dessa mått som tävlingen kan jämföra. Även om jag faktiskt inte vill tappa mer än ca 0,5kg/vecka, det blir för mycket på min lilla kropp!

Känsla: Denna vecka har ja fått bli frisk vilket är fantastiskt skönt! Jag har som sagt även haft mer energi och inte alls varit lika kraftlös och hungrig som vanligt. Jag har njutit av tidiga mornar och långa promenader och denna vecka har ja fått sällskap på många av promenaderna vilket är sååå härligt och kul :)

Två frukostalternativ på denna diet. Dock lägger jag till en proteindrink och en kopp kaffe till dessa också.

Tidiga mornar, trötta ben och promenad/löpning inomhus



Imorgon går jag in på vecka 4 och efter den veckans slut är det halvtid. Tiden går fort och jag tycker inte att det är speciellt jobbigt. Jag försöker tänka att jag ska accelerera hela tiden, dvs att jag ska göra små förändringar från vecka till vecka för att koppen ska chockas/inte anpassa sig för mycket. Det kan vara att öka intensiteten på löprundorna, längden på morgonpromenaderna, antalet övningar/repetitioner/vikt på styrkepassen, inte svulla lika hårt på ätardagen ;) etc.

Jag tycker iaf att det är en spännande resa att se hur min kropp reagerar på olika upplägg och se vad man kan åstakomma utan att plåga sig själv med galna dieter där man går hungrig hela tiden :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar