Kategorier

tisdag 20 november 2012

Bröst och triceps pass

Gårdagens styrkepass blev ok. Jag körde Triceps och Bröst och jag brukar ofta uppleva dessa pass.. som just... OK. Mycket beror på att jag inte kan hålla så högt tempo och inte heller ta så tunga vikter på dessa pass då jag har haft problem med en framsida axel och får ont i denna när jag kör vissa övningar. Medicinen är dock inte vila utan att köra lätt, köra rehab och STRETCHA min axel. Jag har även lagt fokus mer på baksida axlar, för många (läs, även jag) är mycket starkare i framsidan än i baksidan vilket kan leda till smärta just i framsida axel.
En annan bov för min axel är DIPS... och ja som älskat att köra denna övning! Jag är apmycket svagare i detta nu än förr men jag kommer förhoppningsvis sakta tillbaka genom att LYSSNA på min axel och vara riktigt riktigt uppvärmd och inte gå för djupt.

Passet igår såg ut som följer iaf:

Stående tricepspress med rep varvat med press med stång 6 set sammanlagt
Dips 3 set
Skullcrush med z stång 3 set
skullcrush

Flyes i cablecross i olika vinklar, ca 8 set Denna kör jag väldigt lätt i början och ökar succesivt för att känna att jag hela tiden verkligen har KONTAKT! 
Bröst!

lätt lätt bänkpress 3 set
matade ur det sista ur triceps med fler pressar med rep3 set
axelrehab! 3 set


2 kommentarer:

  1. Bra att du nämner det där med låg vikt i början, många som kör just den övningen (killar som tjejer) tycker jag tar alldeles för mycket vikt så de bara får slita och dra för att rubba vikterna.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med! Det är många gånger jag skulle vilja gå fram till folk på gymet och be dem sänka vikterna i många övningar och istället fokusera på att verkligen få kontakt i den muskel som de har tänkt träna. Annars är det lätt att man tar i med andra muskler.. och därmed inte får samma resultat.. samt att det är lätt att skada sig.

    Jag förespråkar KONTAKT framför att grisa vikter :)

    SvaraRadera