Kategorier

söndag 18 november 2012

Salt och Fett - väljer du "rätt"? :)

Jag tänkte fortsätta på mitt inlägg som jag påbörjade angående vad det är för mat som vi stoppar i oss och tänkte i detta inlägg beröra ämnena salt och fett.

Salt

Salt består av en hel del natrium som är en elektrolyt som gör att en hel del vätska samlas i vätskan utanför dina celler. Det är detta som kan leda till högt blodtryck. Högt blodtryck försvårar hjärtats arbete och gör i längden att kärlväggarna blir hårdare och mindre elastiska. Risken ökar för stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt samt njursvikt. Har man väl fått högt blodtryck är tillståndet oftast livslångt.

Idag äter svensken i genomsnitt för mycket salt! En stor del av det salt du äter kommer från färdigmat, snabbmat och snacks eftersom industrin ofta måste tillsätta mycket salt för att få upp smakerna på de, ofta, så dåliga råvarorna som används till dessa produkter. 
Om man känner sig vid att man äter mycket salt kan man byta ut natriumsaltet hemma till kaliumsalt, dvs mineralsalt. Kalium har nämligen motsatt effekt mot natrium och kan istället göra så att vätska dras in i cellen och därmed minskar vätskemängden utanför cellen. Detta har för många en direkt blodtryckssänkande effekt. Jag vill dock påpeka att någon som äter "normalt" och varierat och inte en massa snabbmat/halvfabrikat inte behöver vara oroliga!

En av många mineralsalter.


Fett

Fett är verkligen något som ständigt diskuteras ute bland olika kost/mat experter och deras meningar är delade. Tidigare skrämdes vi av det mättade animaliska fettet och enbart olivolja framhävdes som "bra och nyttigt fett". Nu är vi i en våg av alla dessa "LCHF:are" som äter väldigt mycket mättat fett i form av smör, fet mjölk, grädde, bacon, feta såser etc. Jag tänker inte förkasta någon metod men jag gillar verkligen INTE dieter. Jag tycker inte att de ska behövas om man kan få info om hur man äter allsidigt, varierat, lagomt mycket och rör på sig. Jag tror helt klart på att det är en livsstilsförändring som måste ske. En helhet där man lär sig sin kropp, inte slaviskt följer ett schema, klarar ett mål, är nöjd med sig själv och sen lika lätt faller tillbaka till "det gamla". Jag menar inte att alla gör det, utan att det måste vara väldigt lätt att göra det. Och JAG kan inte låta bli att tro och tänka att all det fett som de som äter till exempel LCHF får i sig måste väl ändå lagras i kärlen? För MIG känns det inte bra men jag skulle aldrig ifrågasätta någon som kör det... så länge som de känner att de mår bra av det och är införstådda med vad all forskning säger kring kolesterol etc. JAG är trots allt ingen utbildad dietist eller kostrådgivare. Bara en tjej som insuper den forskning och kunskap som jag känner ligger i linje med min filosofi kring mat.

Nu hamnade jag på ett ämne som jag skulle kunnat skriva ett helt inlägg om. Kostupplägg, livsstil och alla de olika dieter som finns. Därför lämnar jag det ämnet just nu och fokuserar på vad JAG tycker och tänker kring FETT som näringsämne.


Fett är viktigt och vi behöver få i oss detta av diverse anledningar. Här är bara några av dem:

  • -Vi behöver äta fett för att kunna förbränna fett.
  • -Det fleromättade fettet Omega 3 gör cellväggarna mer elastiska, minskar stressreaktioner i kroppen, är antiinflammatoriskt, påverkar hormoner i kroppen som kan vara positiva för personer med tex depression. 
  • -För att "bli" smarta. Visste ni till exempel att hjärnan är uppbyggd till största delen av fett (ca 60%) och att den består av byggstenar ur det fett som vi får i oss. Det är därför det är viktigt att äta omega 3 eller saker som innehåller detta (tex fet fisk). Om byggstenarna består av detta fett kan cellerna (i hjärnan) komminucera mycket bättre än om det består av mättat fett pga mättat fett är mycket "tätare" i strukturen än det "krokiga" fiskfettet. Så om man äter mycket fet fisk under lång tid då blir man smartare. 
  • För att kunna ta upp vissa vitaminer som tex A, D, E och K vitamin som behöver fett som bärare.


JAG vill gärna äta naturligt fett och väljer bregott och smör framför till exempel margarin, lätta, becel etc, alla dagar i veckan! Jag dricker mjölk men väljer gärna
(och mycket) lättmjölk då det faktiskt innehåller precis lika mycket vitaminer som fet mjölk men mindre fett. Jag steker gärna i smör för den goda smakens skull men försöker få i mig den största andelen fett från naturliga och fleromättade källor. Jag byter gärna ut fet creme fraise och grädde mot till exempel fettsnål och proteinrik kesella på vardagarna men tycker det är grymt gott med de feta på till exempel helgerna. Mina bästa tips på bra fettkällor som är ett måste i mitt skafferi/kylskåp är: Solroskärnor, pumpakärnor, oliver, valnötter, avokado, olivolja, solrosolja, linfrön och fet fisk (tex lax och makrill).



Något som jag dock helt klart kan säga är dåligt fett är Transfett/ härdat fett. Detta är vanligt förekommande i buljong, fabriksproducerade kakor, bullar, bröd samt vissa färdiga såser som t.ex. vaniljsås m.m. Idag finns det dock vissa som märker produkten med till exempel "innehåller inga transfetter". Orsaken till att livsmedelsindustrin producerar detta fett är för att öka livslängden och förbättra konsistensen på produkterna. Härdat fett är dock INTE tillåtet i KRAV-produkter. Det råder ett förbud mot industriellt transfett men kontrollerna är inte bra och du kan garanterat hitta produkterna i hyllan!

När man tränar kan man rikta sin förbränning någorlunda bra som man lär sig på vilken nivå kroppen använder främst fett respektive kolhydrater som bränsle. Men det är också ett annat ämne som år återkomma.

Hoppas jag inte tråkade ut er med mitt salt och fett snack! :)
JAG älskar avokado! :)

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar