Kategorier

söndag 18 november 2012

Vad tankar du kroppen med?

Jag råkade radera detta inlägg när jag skulle sätta en kategori på det, varför jag lägger in det igen..
 

Vad innehåller din mat?

Förmodligen skulle du inte köpa en bil utan att ta reda på vad för typ av bränsle som bilen behöver för att funka bäst och de flesta av oss är väldigt noggranna med att läsa de instruktioner och beskrivningar som finns angående en ny tv eller dator.
Det många av oss däremot inte är speciellt bra på är att skaffa sig kunskap om vad ens egen kropp behöver för bränsle för att funka bra både idag och i framtiden. Vi är inte heller bra på att läsa innehållsförteckningar på de råvaror vi handlar hem för att sedan stoppa in i våra kroppar.
Hur viktig är egentligen den där bilen, tv:n och datorn i ditt liv? Hur viktig är DIN KROPP i ditt liv?
Tanka rätt. Både bil och kropp!
Utopin (i min värld) ser ut så som att jag bara skulle vilja äta kött från gårdar som ja känner till, älg och ren som fått springa fritt i skogen och fisk från sjön där hemma som ja vet är fri från utsläpp. Jag skulle baka allt mitt bröd och fikabröd, göra min egen musli, alltid koka min egen sylt från mina egenplockade bär... ni ser var ja vill komma. Jag försöker i den mån de går, utan att anstränga mig, göra detta... men att det ALLTID skulle gå och för ALLA är i det samhälle vi lever i idag en utopi.
Vad kan man göra utifrån de förutsättningar som vi faktiskt har idag? Mitt svar: Bli lite medveten. I början kan de kräva lite tid av dig att sätta dig in i HUR man läser en innehållsförteckning, VAD saker innehåller, VILKA ämnen som man kanske ska passa sig för etc. För jag lovar er, matindustrin är ingen industri som hjälper dig att äta bra. De använder ofta dåliga råvaror och kompletterar detta med smakförstärkande konstgjorda ämnen, tillsätter massvis med salt och socker och sprutar in koksaltlösning (i tex kyckling) för att öka vikten och därmed kunna sätta ett högre pris.
Efter ett tag lär du dig dels hur du snabbt överblickar en innehållsdeklaration men även ett mönster över vilka varor du "ska" välja och inte.
Jag ska i detta inlägg inte alls gräva ner mig för djupt på ämnet för jag har sjukt mycket ja skulle vilja skriva utan jag ska försöka att specificera DETTA inlägg till just innehållsförteckningar och innehåll i de varor som finns i affären och hur man kan tänka kring detta. Andra delar gällande kost kommer jag ta upp i separata inlägg
I en innehållsförteckning (som är lagstadgat att ha) anges ingredienserna i fallande ordning. Om det står till exempel ”socker” (som kan döljas under namnen sackaros, glukos, invertsocker,fruktos, sirap, glukossirap etc.) först så innehåller produkten procentuellt mest av denna vara. HUR mycket socker den innehåller är dock omöjligt att veta, OM den inte anges i %.

Socker

Så på tal om socker... Ingen har väl undgått att en sockerdebatt har pågått rätt länge i vårt samhälle? Industrin tillsätter sjukt mycket socker i: bröd, yogurt, dryck, såser. Varför? Jo, det är en väldigt billig produkt! Vi i sverige får i oss nog mycket socker via de uppenbara produkterna, till exempel glass godis och kakor. Därför kan det vara bra att bli medveten om hur mycket socker vi får i oss som inte är uppenbart! Det behöver inte ens bli en uppoffring!
Problemen med socker!?.. är många! Du får ofta i dig för lite näring i övrigt eftersom socker är rena kolhydrater som helt saknar vitaminer, mineraler och antioxidanter. Det mättar dåligt och risken att du får i dig för mycket energi är stor. Detta i kombination med att socker har väldigt högt GI innebär en risk för diabetes typ 2 och hjärt och kärlsjukdomar (listan kan göras lång).
De farligaste sockerfällorna göms ofta bakom bilder av nyttiga bär. Barnen är särskilt utsatta eftersom de färgglada förpackningarna riktar sig till dem. De flesta små fruktyougurtarna har faktiskt samma effekt på fettinlagring som fet glass och en dl yougurt innehåller ca 2 sockerbitar. Så om du inte vill bli medveten för DIN egen värdefulla kropps skull kan du väl bli det för dina eventuella nutida och framtida barn?
Vår rädsla till fett (som dock i och med lchf minskat lite) har lett till att industrin minskat på fetthalt men ökat på sockerhalten för att fortfarande erbjuda ”bra” smaker på sina produkter. Det kände nyckelhålsmärket är till exempel något som lurat många att tro att detta är NYTTIGA produkter när det i själva verket endast är FETTSNÅLA produkter som ofta innehåller just, mycket socker.
Som sagt, jag skulle kunna skriva bra mycket mer om detta. Jag menar inte heller att jag inte tycker att man ska äta dessa produkter alls... jag gör det ibland och det är just det ordet jag vill belysa.. IBLAND.. inte jämt. Har man en bra kosthållning ÖVERLAG så ska man helt klart unna sig godsaker då och då det tror jag både kropp och knopp mår bra av!
Vad väljer du till frukost?
E-ämnen
Om du börjar läsa innehållsförteckningar kommer du garanterat att stöta på ett antal E-nummer. Dessa nummer är kodnummer för ett antal tillsatser i maten. Det finns både bra och dåliga e-nummer och vissa som är rent sagt skadliga. Man började införa dessa förkortningar dels för att de skulle ta mindre plats på innehållsförteckningen men även för att vissa av namnen på de ämnen de representerar inte låter särskilt tilltalande. Jag brukar tänka: ”så lite e-nummer som möjligt”. Ofta tyder ett stort antal e-nummer halvkassa råvaror som saknar smak, konsistens och naturliga antioxidanter.
Det finns dock ett E-nummer som jag är extra vaksam över. Det är E620-E625. Detta ämne går även under namnen: glutamat, glutaminsyra, kalciumglutamat, mononatriumglutamat, monoammoniumglutamat, smakförstärkare eller magnesiumglutamat.
När jag gick på universitetet i Umeå hade jag en lärare som forskade om detta ämne och vad det gjorde med våra nervceller i kroppen och framförallt hos barn. Hennes forskning var skrämmande (enligt mig) och hon kom fram till att det bland annat kunde göra barn ”hyperaktiva”. 
Vad är det då som händer rent konkret när vi intar för mycket glutamat?
När skyddsmekanismerna blir överbelastade till följd av högt intag av ämnet stiger glutamathalten i hjärnan. Vad som då inträffar är att glutamatet gör så att cellväggen öppnas och kalcium släpps in i nervcellen som börjar signalera okontrollerat. Om nervcellen inte klarar av att stoppa kalciuminflödet dör cellen, stimulerad till döds. Den brukar kallas "the taste that kills"

Många av de hjärnskador forskarna kunnat koppla samman med överdosering av glutamat hittar man i hypotalamus som är sämre skyddad av blod-hjärn barriären. Blod-hjärn-barriären är inte heller fullt utvecklad hos barn. Barn är därför extra känsliga för glutamat. Gravida kvinnor som utsätts för glutamat överför detta till det oskyddade fostret och bör därför undvika glutamat. (enligt forskare, livsmedelsverket hävdar att det ej är så)

Djur som utsatts för glutamat under dräktigheten födde ungar som var ointelligenta, kortväxta, kraftigt överviktiga och hade störningar av hormonsystemet. Även gamla har en försvagad barriär mot glutamatets giftverkan.

I höga doser fungerar glutamat som ett  ”stimuleringsgift” och dess effekt är att nervcellerna börjar signalera till varandra på ett okontrollerat sätt. Effekten av excitotoxiner (detta stimuleringsgift) på hjärnan påminner om centralstimulerande droger som kokain och amfetamin, med den skillnaden att överdosering av glutamat aldrig kan framkalla någon berusning.
Om man går in på livsmedelsverket och läser om ämnet så skriver de att de inte är skadligt förutom för små barn och spädbarn. Ok?!
Nu ska ja inte skrämma er med detta för jag tror att man måste konsumera MYCKET för att detta ska uppstå. Men som forskaren som ja pratade med sa.. VARFÖR CHANSA?.. vi BEHÖVER inte dessa ämnen!
Mat som jag på rak arm vet innehåller dessa ämnen som jag helt avstår från: De flesta buljonger (förutom ekologiska och något enstaka märke), många såser och soppor, ALLA knorr-produkter, färdiga kryddblandningar såsom grillkrydda och citronpeppar, kinamat från restaurang, vissa frysta lågpriskycklingfileer, grillad kyckling, smörgåspålägg (vissa har en lapp på sig nu att de inte innehåller smakförstärkare), färdiga maträtter som man kan köpa i affären, chips/ostkrokar etc. Om man aldrig fått i sig dessa ämnen tycker man oftast inte om dem men det är ett väldigt beroendeframkallande ämne: Har du någonsin fastnat med handen i chipsskålen när du väl börjat äta-THATS WHY!?. Detta ämne ökar även hunger! (kinamat och färdigrätter är de värsta källorna).
Det finns naturligt glutamat i vissa råvaror men det är det KONSTGJORDA som är farligt!
Tips: KRAV-märkta produkter är ALLTID fria från detta ämne, Ekologiska produkter är också oftast fria från detta.
Nu har jag babblat på för länge med risk att tappa ert intresse. Jag tar resterande ämnen i kommande inlägg! Men visst är vi överrens om att vi vill tanka kroppen med så bra bränsle som möjligt för att kunna vara/bli så starka som möjligt!? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar