Kategorier

torsdag 22 november 2012

Grötfluff

Förra veckan blev det som ja tidigare skrev många och långa promenader men denna vecka har ja inte riktigt hunnit med det. Idag blev det veckans första morgonpromenad och shit vad skönt och välbehövligt! 11km i ett allt för snöfattigt Östersund men en underbar start på dagen!

Efter promenaden blev det en älskad och saknad frukost, nämligen grötflutt! Shit vad det är gott alltså! Jag vet att ja skrivit om det förr men jag måste påminna er att testa!!

Vispad äggvita som åker ner med gröten = mängder med grötfluff! :)
1. Koka upp ca 1 dl fiberhavregryn med salt på svag värme.2. Vispa 2 små äggvitor eller en stor till ett hårt fluff och vänd ner i gröten när den fortfarande står på  spisen så att den fortsätter va varm.
3. Riv eller finhacka 1/2-1 äpple utan skal och strö över gröten
4. toppa med massor av kanel
Till detta har jag en skål på sidan om med ca 2dl lättmjölk då jag ALDRIG blandar gröten och mjölken (oavsett gröt)... gröten blir ju kall och mjölken blir ju varm då.

Detta är verkligen mums filibabba och mättar super. Kolla näringsvärdet också:
290kcal varav: 4 g fett, 20g protein och 39 g kolhydrater. Bra skit! (tycker jag!)
(att tillägga är att vissa kan vara känsliga mot rå äggvita, jag har dock aldrig känt nåt)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar