Kategorier

måndag 19 november 2012

Såser på kesella och kvarg

Dagens tips är Kesella/kvarg! Jag har ätit det många år till och från men i början var det bara till mellanmål blandat med bär och frukt. Under senaste året har jag även baserat många av mina andra kalla såser på denna underbara produkt. Här nedan kommer en liten näringsdeklaration per 100g (dvs ca 1 dl) i jämförelse med de ”vanliga” produkterna vi ofta väljer till våra såser. JAG älskar sås och vill gärna ta mycket... inga problem med MINA såser kan ja lova ;)

ICA:s lättkvarg 
Kcal 55
Protein 10g
Kolhydrater 4g
Fett 0,1 g

Creme fraiche 34%
Kcal 330
Protein 2,5 g
Kolhydrat 2,5 g
Fett 34 g

Lätt Creme fraiche 15%
kcal 170
Protein 3g
Kolhydrat 4 g
Fett 15 g

Min summering: Man ”KAN” äta massa massa sås om man väljer kvarg som bas ;) och till kalla såser är det minst lika gott! Ni fårnågra tips av mig här nere:

Romsås gjord på Kvarg, en av mina favoriter!


Guaccamole:   
1 burk kvarg
1 mogen avokado
1 vitlöksklyfta
½ finhackad tomat
lite chili
lite vatten för konsistensen
ev lite citron
salt och peppar

Vitlökssås:
1 burk kvarg
1 vitlöksklyfta
salt
peppar
vatten

Romsås:
1 burk kvarg
rom
½ rödlök
salt och peppar
eventuellt lite citron och dill om man gillar det
lite vatten

Limesås:
1 Burk kvarg
skal av en lime
salt och peppar
lite limesaft
lite honung
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar