Kategorier

måndag 3 december 2012

Jag är dålig på att vara dålig

Ett av förra veckans träningspass fick mig att känna mig sjukt svag, dålig, sämst. Jag skämdes över mig själv... för mig själv och för andra. Jag är sjukt dålig på att känna mig dålig. Jag måste träna på att vara ok i känslan att känna mig sämre än andra och inse att jag inte behöver vara dålig för det. Prestationsmänniska.. Ja, de är nog ja det... MEN.. jag har tänkt till kring ämnet och funderat kring vad det egentligen innebär att vara prestationsmänniska... borde jag inte träna järnet på sådant ja är dålig på? För att bli bättre och kunna prestera bättre och vinna? Borde jag inte njuta av att utvecklas.. vilket betyder att jag skulle njuta av att ha nåt att sträva mot.. sträva mot att slå "dom andra"..och därmed utsätta mig för det jag är dålig på? Varför undviker jag det ja är dålig på... Jo.. för att ja helt enkelt inte klarar av att känna mig dålig.


Jag är dock medveten om att jag ÄR dålig på att känna mig dålig och försöker medvetet jobba med detta. Jag vill inte undvika roliga saker för att jag känner att ja är dålig på dem. Nedan kommer några exempel på hur och när detta yttrat sig för mig:

-Testa nya saker. Till exempel när vi skulle köra gocart med jobbet. Jag hade aldrig gjort det vilket fick mig att gruva mig för att ja skulle vara sämst.. vilket skulle va sjukt jobbigt. MEN.. jag var absolut inte sämst..(och ja skulle vilja kunna skriva: "och vad hade det spelat för roll om du var sämst? so what") och de va grymt kul!!!

-Åka längdskidor med folk... som jag vet är duktiga. Jag får sån prestationsångest! TÄNK OM JAG INTE ORKAR!

-Åka utförs med nytt folk som inte vet att ja inte är så bra (shit, dom kommer ju tycka att ja är skitdålig, jobbig och kommer tycka sämre om mig då.. eller!?)

-Testa nya träningsformer som innehåller koordination.. typ dans, step, aerobics. Jag vet att ja har dålig koordinationsförmåga... och även fast ja utmanat mig förut nån gång och faktiskt tyckt att de varit askul med just dans... så vågar ja inte. För det kan ju hända att jag är SÄMST!

-Göra saker där mina svagheter lyser igenom. typ mina skador.. att måste avstå en övning för att ja har ont i ryggen eller knäna gör att ja känner mig sjukt dålig, vek, svag... jag blir irriterad, arg, frustrerad. Det var detta som hände på förra veckans träningspass. Det var sjukt jobbigt.

-Tävla. Jag hatar egentligen att tävla. Då får jag ett resultat som är mätbart och jämförbart. Det kan tala om för mig att jag är en förlorare, att ja hade en dålig tid, att jag inte gjorde mål, att jag kom sist, att många andra kom före mig och var alltså bättre än mig. Folk brukar peppa mig att ja ska tävla.. till exempel i en tävling som hålls i gymmet. Men ja är för feg... och så var det Miunmilen 2011.. mitt första springlopp som ja varit med i. Sjuk prestationsångest innan. Under loppet kändes det först ok men sen fick jag galet galet ont i magen. Någon typ av håll.. kunde knappt gå.. var ihopvikt.. tårades av smärtan. Fast det värsta va inte smärtan.. det värsta var att smärtan tvingade mig att sakta ner, till och med stanna till, "GE UPP" en smula på vägen.. jag hatade mig själv för det. Men jag genomförde.. jag stannade i känslan av att ja kände mig dålig. jag gjorde det i alla fall. jag utmanade mig!

Jag har försökt tänka "vad är det värsta som kan hända", Ingen kommer tycka sämre om dig för det... osv. Men jag tror att jag fått en bild av att folk uppmärksammar mina prestationer och inte min person. Jag får ofta komplimanger eller uppmärksamhet för sådant jag GÖR och kanske mindre för sådant jag ÄR. Hur ändrar man på detta mönster?... Jag tror att receptet är att utmana sig själv, våga misslyckas, se att världen inte går under.. jobba jobba jobba med det som är jobbigt så att de blir mindre jobbigt. Jag vet vad det är. jag vet hur jag ska jobba med det. då borde jag veta att det kommer att lösa sig.

Jag ska bli stark i känslan av att acceptera mig själv även under omständigheter där jag inte är så bra. Jag ska sluta säga att jag är dålig och jag ska utmana mig själv i situationer som jag vet att jag tycker är jobbiga.

UTMANA!

3 kommentarer:

  1. Finaste du! :-) Det är bra att ha mål att sträva emot, men det kan bli tokigt att jämföra sig med andra hela tiden! Det är lätt att man plockar nåt från en person, något annat från en annan, och så ska man själv vara bra på ALLA de där sakerna, plus det som man själv redan är bra på! Å så glömmer man bort att man själv kanske är bättre på en massa saker som de andra inte är lika bra på, men man ska liksom vara summan av allt det där!

    Det är härligt att insipreras och motiveras, bara man inte jämför sig så att man liksom blir sänkt! :) I mina ögon är du typ en perfekt människa, har tänkt på det ibland, jösses, du har allt, du är vacker, klok, smart, stark, vältränad, omtänksam, snäll, vänlig å en massa andra saker! Det är så konstigt, att de finaste människorna ofta är de som är snabbast på att ifrågasätta sig själva! Det kan vara sunt att ifrågasätta ibland, även sig själv, men för det allra mesta ska du höja dig själv till skyarna å komma ihåg hur jäkla BRA du är!!! :D :D :D

    Kramar från Susanne!

    SvaraRadera
  2. Jää, utmaning it is så då kör vi miun-milen nästa år igen! Yeay! :D

    Nä men seriöst Bea. Jag känner ju dig, jag vet att du tampas med allt det där och jag håller med dig, du måste förstå att du är bra utan alla synliga attribut eller resultat. Du är bra människa helt enkelt och jag tycker om dig för den du är och jag hade tyckt lika även om du kom först eller sist i någon tävling, eller var tjock eller smal:)

    Kommer du ihåg förra året i Vemdalen när jag skulle åka utför. Jag var ju helt kass! Och du var räcerbra. Sånt är livet, vi är alla olika:) Men bra på vårt eget vis:) Jag tycker att du gjorde bra ifrån dig på pt-passet allafall!

    I vinter ska vi åka skidor tillsammans, kul! :)

    SvaraRadera
  3. Ni är så fina. era ord värmer verkligen! :) TACK!

    SvaraRadera